Walvissen - Reisverslag uit Tofino, Canada van Wouter & Susanne - WaarBenJij.nu Walvissen - Reisverslag uit Tofino, Canada van Wouter & Susanne - WaarBenJij.nu

Walvissen

Blijf op de hoogte en volg Wouter & Susanne

28 Augustus 2012 | Canada, Tofino

Vannacht heeft het de hele nacht hard geregend. Toen we vanochtend wakker werden regende het nog steeds pijpenstelen. Als dat maar goed komt.
Om 10.30 uur zou onze boot vertrekken naar de Pacific ocean oftewel de grote oceaan. Eerts maar eens een ontbijtje scoren. Het blijft onder tussen maar regenen en regenen. Het is ook erg bewolkt buiten. Blij dat we niet met een zodiac gaan, maar met een half overdekte boot.
We kunnen lopend naar het bureautje wat de walvistocht organiseert. Tofini is niet zo heel groot. Gelukkig was het harde regenen overgegaan in miezer. En ach we zijn Nederlanders en wel wat gewend. Warm aangekleed gingen we op weg. Onderweg zagen we een Arend ook wel Adelaar genoemd. Ik heb het maar even opgezocht, want wordt soms gek van alle benamingen, dat ik het zelf ook niet meer weet. Het begint dus goed. Dit belooft wat voor de boottocht.
We meldden ons en moesten tekenen voor onze vrijwillige deelname. We kregen nog een extra jas mee. Uiteindelijk zijn we met 23 personen aan boord gegaan. We varen eerst rustig de haven uit, naar open water.
Voordat we de walvissen gaan zien komen we eerst nog wat ander zeeleven tegen. Een papagaaiduiker, een hoop harbor seals (gewone zeehond dus) en sealions (zeeleeuwen). Op naar de walvissen. Er schijnen er per jaar tussen de 15 en 20.000 voor de kust voorbij te "zwemmen". Dan moet er toch wat te zien zijn. Hier zitten er 2 soorten de Humpback Whale (Bultrug) en de Grey Whale (grijze walvis)
De bultrug komt dicht bij de boot, de grijze walvis is wat schuwer en blijft op een afstand. Als eerste hebben we de bultrug gezien. Deze komt vaker boven water dan de grijze walvis. De grijze walvis schijnt maar 1x in de 7 jaar een sprng te maken. De bultrug doet dat meerdere maken per dag. We hebben helaas dat geluk niet gehad. Het is erg lastig om de walvissen goed op foto te krijgen. Door het slechte weer is de oceaan onrustig waardoor de boot aardig deint. We hebben onze uiterste best gedaan. Gelukkig hebben we het tot terugkomst in de haven droog gehouden. Het was wel fris en die extra jas was geen overbodige luxe. We hebben een leuke tocht gehad, met jammer genoeg bewolking, maar we hebben gezien waar we voor kwamen. Al kwamen de walvissen ons niet met een mooie show begroeten.
Op de terugweg naar Tofino kwamen we nog wat zeeotters tegen die heerlijk op hun regen lagen te genieten.

Bij terugkomst aan wal was het al lunchtijd geworden en hebben we heerlijk fish & chips gegeten. Daarna zijn we lekker rustig aan gaan doen. We hebben wat gerookte zalm gehaald, dat is hier echt een delicatesse. Hebben de foto's uitgezocht en er een lekker relax middagje van gemaakt. Het weer is immers nog steeds beroerd.

Het is hier nu 17.30 uur, we gaan straks maar eens bedenken waar we gaan eten. Het zal wel vis worden, want dat moet je hier toch gegeten hebben.

Even ter info voor Sunita, we zitten pas op 585 foto's, dat had jij vast beter gedaan.

Groetjes allen en tot het volgende verhaal.

• 29 Augustus 2012 - 07:50

Sunita:

Weet je , zal volgendekeer wel meegaan om de foto's te maken.
    Kijk uit naar jullie volgend avontuur

• 29 Augustus 2012 - 09:13

Femke:

Mooi hoor, de dieren! Jammer van het slechte weer, hopelijk hebben jullie het morgen mooier! Slaap lekker voor nu......zzzzzzzzzz dikke kus voor allebei

• 29 Augustus 2012 - 13:13

Henriette En Albert:

Toch nog een Bultrug gezien, gelukkig maar. Zeearend of Adelaar, het lijkt allemaal op elkaar. Is trouwens een leuke zin voor een sinterklaas gedicht! Achteraf viel het met de regen dus gelukkig mee. Vandaag in Drunen 26 graden, lekker nazomeren. Opa gaat vanmiddag met Jasmine naar De Efteling!!!! Gaat proberen weer 3 keer in Tatatatatatata mee rond te draaien. Moet lukken. Jullie nog veel plezier en tot de volgende story.

Houdoe uit Drunen en we spreken.